Saltotors udde, Pataholm

Fotoutflykt till Saltors udde, Pataholm och Strömsrum 2022

Lördag den 22 oktober besökte 11 medlemmar av Ölands Fotoklubb Saltors udde. Trots att det regnade en stor del av tiden hade vi tur eftersom trädens fuktiga lövverk lyftas fram bättre. Från parkeringsplatsen ut till udden kan man utforska den varierande naturen över en vägsträcka av ungefär 3 kilometer.

Många knölsvanar kunde ses på vattnet till vänster och höger om stigen. En grupp sidensvansar dök upp. Några medlemmar gick faktiskt hela vägen upp till udden och alla kunde fånga in härliga höstmotiv med kameran. Efter 2 timmar träffades vi igen på parkeringsplatsen. Under ett tak tillsammans med upplagda båtar hittade vi regnskydd och fikade där.

Sedan gick färden det vidare till Pataholm ett litet vackert samhälle som vilade efter sommaren aktiviteter. De många små öarna direkt utanför kusten var jättefina fotomotiv. Höstfärgerna speglades vackert i det lugna vattnet och det hade slutat att regna. Inte bara naturen i Pataholm är sevärd utan byn själv med sina vackra hus. Köpmansgården som byggdes i mitten av 1800-talet av C J Hullgren och idag ägs av Ålems Hembygdsförening är ett av dessa hus.

Efter ett fint uppehåll i Pataholm körde vi vidare till Strömsrum för att fångahöstfärgerna i trädens lövverk vid både Alsterån och Mönsterås kustvägens allén. Vår utflykt slutade där efter 5 timmar och alla var nöjda med dagen.

Alla dessa platser rekommenderas när som helst på året inte minst på sommaren. Då är också Café Förlig Vind öppet och de små rummen på köpmansgården.

Ramona Heuckendorf och Jörg Asmus