Dunhults/Ryd

Utflykt till Dunhults & Ryd 20220911

En tidig morgon för 15 personer, som börjar helt olika. Resande ifrån Öland samlas för att runt 07.00 påbörja resan till Dunshult, strax utanför Urshult, i södra Småland. I Dunshult, på Grönalund, där påbörjas dagen med att baka äppelkaka till eftermiddagens fika och ta en kopp te. Allt annat är förberett.

Så efter en (vad jag vet) lugn och behaglig resa, anländer bil efter bil till Grönalund i Dunshult. Himlen visar inga tecken på regn, men har vackra moln, där ljuset sipprar igenom. Ute på altanen, har frukosten dukats upp och kaffet är det sista som ännu kokar i perkolatorn, då Ölands Fotoklubbs medlemmar anländer.
När frukosten har intagits och toan har besökts, sätter vi oss alla i våra bilar, för att köra till dagens första besöksmål. Vi anländer till Kyrkömosse, Bilskroten utanför Ryd, ca 1 mil från Dunshult, ungefär som planerat runt 10 tiden. Här tar det inte lång stund innan skaran skingras i sina egna tankar och motiv. Ibland fastnar någon av medlemmarna i en annans kamera, ivrigt studerande motiven. Det diskuteras över hur Kyrkömosse har förändrats och till viss del vandaliserats, så sorgligt. Men motiven finns där i överflöd och fantasin får också flöda.

Efter ett par timmars fotograferande är det dags för lunch och den intar vi på Rösshults Ladan i Urshult. God mat med kaffe, kaka och lite glass bjuds och alla verkar nöjda och mätta.
Nu går färden över snirkliga vägar ut från Urshult, tillbaka genom Dunshult och vidare över broarna vid Mörrumsån. Resan fortsätter ut mot lilla byn, Älmehult, och ut på en riktigt liten grusväg som leder ner till Ålshult. Vi passerar förbi det underbara caféet som ligger här, precis invid Åsnen.

Hela tiden varierar landskapet ifrån bokskog, tallskog till de småländska mörka granskogarna. Vi tar av mot Vrigstad Gård och kommer ut till Åsnens Nationalpark och Toftåsa Myr. Efter en promenad når vi myren och har en sådan tur att en av oss hittar ett Sileshår, i och för sig överblommat, men ändå. Buskarna dignar av blåbär och lingon. Ljuset är vackert och allt är stilla. Några av oss fortsätter förbi myren ner till sjön Åsnen, där vi ser röda vackra sländor. Här stannar några länge och fotograferar, medan andra vänder tillbaka, hittar sina egna motiv invid parkeringen och här tar vi också ett gruppfoto.

När det så är dags att vända tillbaka, kör vi lugnt, nu väntade kaffe/tebordet med äppelkaka och vaniljsås, innan avfärd tillbaka till Öland. Det blir kramar, glada skratt och en så fin känsla av gemenskap, så den vill man aldrig vara utan. En sista blick i trädgården, ett toabesök. Sedan vinkar vi hejdå för nu, till varandra. Tusen Tack för denna dag och Välkomna tillbaka för nya äventyr.

Greenleaves Andersson