Information från arbetsgruppen Himmelsbergautställningen

Som bekant kommer vi även i år att ställa ut på Himmelsberga under ett par veckor vid slutet av juni in på början av juli. Klubben har fått bidrag från Riksförbundet Svenskfotografi som kommer att användas som projektpengar till utställningen. Ett led i detta var föreläsningen på Galleri Tinnert som många av er närvarande på.

Vi har dessutom bestämt att vi kommer att nyttja Marina Tinnerts kompetens till att hjälpa oss att få till en spännande utställning på Himmelsberga. Anledningen är att vi känner att det skulle vara både spännande och utvecklande för klubben och dess medlemmar att få till en större enhetlighet under utställning, så att den upplevs som mindre spretig. En kompetent inramning och upphängning kan ge ett starkare och mer spännande uttryck och upplevelse.

Nu har arbetsgruppen haft en första träff tillsammans med Marina där vi diskuterade förutsättningarna för utställningen. Eftersom det inte har funnits ett tydligt tema för året ägnade vi en del tid åt det och har landat i följande.

Som tema tänker vi ”Öländska kustlandskap”. Detta tror vi passar väl in vad Himmelsberga i övrigt kommer att visa och att det kan vara roligt att få visa upp vad ön har att erbjuda. Vad menar vi då med detta tema? T.ex. ska det var kustnära. Gärna strandängar, fåglar vi stranden, stenar, vågor mot stranden, motljus/medljus/sidljus och i olika väder. Gärna färg eller svartvitt.

Vi diskuterade en hel del kring upphängningen. Vi vet sedan tidigare hur svårt det kan vara att hänga i lokalen och Marina kom med några bra tips. Ett är att vi fixar ett antal trä eller MDF skivor som hängs från taket och på dessa hänger vi våra inramade bilder. Hur många skivor som behövs visar sig när vi vet hur många som deltar och med vilka bilder.

För att få till enhetligheten ställer det krav på bildernas storlek och inramning. Därför har vi bestämt följande förutsättningar för bilderna. Vi tänker oss 3 format på ramstorlek, 30x30(cm), 40x50 och 50x70 med passepartout. Med passepartout innebär det bildens storlek blir 19x19, 29x39 resp 35x49. När det gäller ramstorlek 50x70 har vi satt begränsning till enbart stående bilder, detta för att säkerställa att vi får ut mest plats i salen. Färgen på ramen har vi inte bestämt ännu då det kan spela roll vad det är för bildmaterial. Vi återkommer till kostnaderna för ramarna när vi vet lite mer om hur många deltar.

Det är bara 2 månader kvar och tiden går fort som bekant. Därför behöver vi omgående veta vilka som är intresserade av att delta. Du har på dig till senast onsdagen den 1 maj att anmäla ditt intresse. Skicka ditt mail till info@olandsfotoklubb.se. Hur många bilder/deltagare är avhängig hur många som deltar. Någonstans 2-3 bilder/deltagare tror vi att vi landar. När du väl anmält dig blir det dags att ut och fotografera, och det är ju det roliga. Vi vill gärna att alla har bestämts sig för vilka bilder de vill ha med till senast 31 maj.

Vi kommer att ta upp det här kommande innemöte i juni. Vi ser fram emot en spännande utställning!

Ha det fint!

35 visningar0 kommentarer