top of page
Skribentens bildGary Ward

Hållbara inramningar – Galleri Tinnert

Uppdaterat: 10 apr.

Tack Bengt för den utmärkta redogörelsen. Och tack Sören för bilderna😊


Denna kväll samlades 26 medlemmar för en föreläsning av Marina och Ingemar Tinnert om hantverket att rama in fotografier och andra typer av bilder. Vi har fått en del sponsorpengar från RFS som ett led i vår interna utbildning. Ett bidrag som avser att höja våra kunskaper inför genomförandet av olika utställningar i ÖFK:s regi. Mera specifikt gäller detta för den årliga sommarutställningen i Himmelsberga.


Ingemar och Marina hälsade välkommen och berättade inledningsvis sin historia om hur deras företag startade i liten skala i Falköping 1990 - 95. Verksamheten växte i staden och senare flyttade de till nuvarande lokaler i Arontorp, Öland 2018. Ingemar som konstnär hade svårt att få sina tavlor inramade, alltså startade han inramningar i liten skala för att avhjälpa detta dilemma. Marina utbildade sig i ämnet via praktik, konstgrafiska verkstäder, och hos auktoriserade medarbetare specialiserade på detta arbete. På denna väg har de sedan färdats och utvecklat verksamheten till nuvarande omfattning. 



Hållbara inramningar är ett hantverk som kräver kunskap och sinne för det vackra och stilfulla. En inramning ska lyfta bilden och skydda densamma. Det är den korta sammanfattningen, som det sedan finns så mycket att berätta och lära om. Vi medlemmar i ÖFK fick under kvällen en noggrann genomgång av olika faktorer som man bör tänka på efter det att bilden är klar för inramning. Val av lämpliga material är så klart viktigt. Det gäller i tur och ordning – ramen, glas, kartong till passepartouter, tape, spärrskickt och slutligen bakstycket.


Nedan lite detaljer som vi berörde och som vi tar med oss i det fortsatta arbetet. 


Ramar

En vit ram släpper iväg bilden, medan en färgad dito ger ett inbonat uttryck. Valet är så klart fritt för beställaren. Till detta kan läggas att val av ram så klart beror på bilden och vad som ska förmedlas till åskådaren. Vi konstaterar att det finns olika färger, material och former. Ramens djup är också att beakta då detta skapar olika intryck för betraktaren. Prefabricerade så klart billigare. Om det extra ska tillföras, bör valet bli en unik ram vald mera exakt för bilden. Glas ska vara av reflexfri typ. Lämplig UV skydd har faktor 70 på UV - absorption. En typ är Art glas med ännu högre absorption. Denna typ av glas finns i lager i butiken. Den gamla kvaliteten med blästrat glas finns inte längre. Vanligt floatglas (fönsterglas) ger reflexer som stör. 


Passepartouter

Passepartouten ska skilja bilden från glaset så att bilden hänger fritt. Det är viktigt att bilden kommer till sin rätt och att passepartouten framhäver bilden. Välj alltid ett syrafritt kartongmaterial som är buffrat och fritt från lignin. Ej syrafria material skadar och på sikt förändrar/färgar bilden. Vitt, svart eller annan kulör är så klart ett val som avgörs av bilden. Svart eller annan färg kommer att blekna med tiden. Slutligen kan kartongen vara genomfärgad svart eller med vit kärna. Ofta är kartongmaterialet 1000 - 1200 g/m2. Det finns också syrafritt bomullskartong som dock är dyrt och används mera sällan. 



Isolering - spärrskickt

Placera alltid ett spärrskickt bakom bilden för ett fullgott skydd. Välj därför ett syrafritt kartongmaterial och fäst bilden vid detta. Vi lärde att använda så kallade ”hängslen” tillverkade av syrafria klisterremsor som gör det enkelt att hantera och placera bilden rätt i passepartouten. 


Bakstycke

Kan bestå av olika material så som, masonit, syrafri wellpapp, kapaskivor eller syrafri kraftig kartong. Bakstycket innesluter hela inramningen och skyddar så klart från yttre påverkan vid transport eller förflyttning. Bakstycket får inte vara större än passepartouten. 


Tape/Klisterremsor

Undvik all typ av syntetisk/polymer tape då denna tape torkar och bilden släpper. Kvar blir en brun remsa av torkat klister. Bättre är syrafria remsor baserade på papper och växtlim. De ska vätas försiktigt att låta torka. Lämplig tjocklek är 90 g/m2. 



Kvällen avslutades med praktiska övningar där Marina visade hur man beräknar och skär ut en korrekt passepartout. Lite insikter i vilka specialverktyg som finns att tillgå är alltid nyttigt att veta. Samtidigt ger det en bild av vad som kostar lite extra pengar då arbetet utförs av professionell personal. 


ÖKF:s medlemmar tackar för en givande kväll där vi lärt oss mycket. Vi hoppas att kvällen inspirerar till fortsatt arbete tillsammans med galleriet och att vi kan hitta olika arbetsformer tillsammans.  

93 visningar0 kommentarer

Senaste inlägg

Visa alla

Comentarios

Obtuvo 0 de 5 estrellas.
Aún no hay calificaciones

Agrega una calificación
bottom of page